Tanssilavakulttuuri matkailutuotteeksi
Tanssilavakulttuuri on Suomen ainutlaatuista perinnettä, jossa on paljon potentiaalia matkailukohteena. Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemassa valtakunnallisessa kehittämishankkeessa uudistettiin ja kehitettiin palveluita ja markkinointia yhteistyössä kulttuuri- ja matkailutoimijoiden kanssa.
Hankkeen 1. vuonna (1.9.2021-31.12.2022) toimintaa kehittämään kutsuttiin Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Pohjois-Savon merkittävimpiä tanssilavoja. Hankkeen koordinoinnista vastasi Kangasniemen Retkipaikka Säätiö sr / Syvälahden viihdekeskus. Hanke syntyi v. 2020 OKM:n rahoittaman ja Syvälahden koordinoiman korona-ajan ”Tanssilavaperinteen jatkuvuuden varmistaminen” –hankkeen ideoiden pohjalta.
Hankkeen ohjausryhmään kuului yhdeksän oman alansa ammattilaista:
- Mika Pasanen, ryhmän pj., Konneveden kunnanjohtaja
- Arja Koriseva, artisti, yrittäjä
- Lotta Niemetmaa, Humak-opiskelija
- Jonna Ortju, muusikko, Namupaja Oy
- Susanna Rasmus, matkailujohtaja, Visit Jyväskylä
- Tommi Soidinmäki, artisti, yrittäjä
- Tiinu Wuolio, Medita Communication, toimitusjohtaja
- Reijo Pynnönen, Kangasniemen Retkipaikka Säätiö, toimitusjohtaja
- Eeva-Liisa Tilkanen, Nuorten Suomi ry, toiminnanjohtaja
Hankkeen tavoitteita olivat mm.
- tukea tanssilavojen elpymistä koronan jälkeen
- varmistaa työpaikkoja koko toimijakentälle, kuten tanssilavojen työntekijät, artistit, muusikot, ohjelmatoimistot, tekniikka, tanssinopettajat sekä alueiden mukana olevat matkailupalvelut
- kehittää toimintaa vastaamaan tämän päivän matkailijan vaatimuksia ja luoda uusia ydintoimintaa tukevia palveluja kuten matkailu- ja elämyspaketteja
- varmistaa, että uniikki suomalainen tanssilavakulttuuri säilyy ja uudet matkailijat niin Suomesta kuin ulkomailtakin löytävät tarjolla olevat palvelut
- varmistaa ja monipuolistaa lavojen käyttöä alueen toimijoiden ja matkailijoiden kohtaamispaikkana
- rakentaa moninaisia yhteistyöverkostoja ja toimintatapoja
Hankkeen toimenpiteinä olivat mm.
- yhteistyön käynnistäminen matkailualan toimijoiden kanssa ja toimivien yhteistyötapojen kehittäminen (mm. tuotekehittely)
- lavojen ja kumppaneiden yhteisen markkinoinnin kehittäminen ja tuotteistaminen (mm. digitaalinen markkinointi)
- vastuutahon etsiminen valtakunnallisen alan nettisivuston kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi sekä osallistuminen sen kehittämiseen
- yhteisen tanssilavojen lipunmyyntialustan etsiminen ja valinta sekä sen markkinointi
- vaikuttaminen siihen, että artistien ja ohjelmatoimistojen rooli vahvistuu heidän omien lavakeikkojensa markkinoinnissa
- lavojen palvelujen tuotteistaminen
- osaavan ja innostuneen ohjausryhmän kokoaminen.
Hankkeen jatko?
Hankkeen 1. vuonna päästiin hyvään vauhtiin, mutta kun OKM ei enää myöntänyt kulttuurimatkailulle rahoitusta, niin hankkeen jatko on epävarmaa. Tavoitteena on kuitenkin löytää kanavia, joilla tanssilavatoiminnan yhteistä kehittämistyötä voitaisiin jatkaa ja laajentaa muualle Suomeen. Jos hanke kiinnostaa ja haluat olla hankkeen vetäjänä tai mukana kehittämistyössä, ota yhteyttä hankkeen koordinoinnista vastaavaan Reijoon, p. 0400 574 614.