Osta tästä tanssi- tai teatteriliput ennakkoon!

Hankkeet

Tanssilavakulttuuri matkailutuotteeksi

Tanssilavakulttuuri on Suomen ainutlaatuista perinnettä, jossa on paljon potentiaalia matkailukohteena. Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemassa valtakunnallisessa kehittämishankkeessa uudistetaan ja kehitetään palveluita ja markkinointia yhteistyössä kulttuuri- ja matkailutoimijoiden kanssa.

Hankkeen 1. vuonna (1.9.2021–31.8.2022) toimintaa kehittämään kutsutaan Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Pohjois-Savon merkittävimpiä tanssilavoja. Hankkeen koordinoinnista vastaa Syvälahden Viihdekeskus Kangasniemeltä. Hanke syntyi viime vuoden OKM:n rahoittaman ja Syvälahden koordinoiman hankkeen ideoiden pohjalta. Hankkeen 2. ja 3. vuonna toiminta laajenee muualle Suomeen.

Hankkeen tavoitteita ovat mm.

  • tukea tanssilavojen elpymistä koronan jälkeen
  • varmistaa työpaikkoja koko toimijakentälle, kuten tanssilavojen työntekijät, artistit, muusikot, ohjelmatoimistot, tekniikka, tanssinopettajat sekä alueiden mukana olevat matkailupalvelut
  • kehittää toimintaa vastaamaan tämän päivän matkailijan vaatimuksia ja luoda uusia ydintoimintaa tukevia palveluja kuten matkailu- ja elämyspaketteja
  • varmistaa, että uniikki suomalainen tanssilavakulttuuri säilyy ja uudet matkailijat niin Suomesta kuin ulkomailtakin löytävät tarjolla olevat palvelut
  • varmistaa ja monipuolistaa lavojen käyttöä alueen toimijoiden ja matkailijoiden kohtaamispaikkana
  • rakentaa moninaisia yhteistyöverkostoja ja toimintatapoja
Komiat Syviksen estradilla kesällä 2019

Ensimmäisen vuoden toimenpiteinä ovat mm.

  • yhteistyön käynnistäminen matkailualan toimijoiden kanssa ja toimivien yhteistyötapojen kehittäminen (mm. tuotekehittely)
  • lavojen ja kumppaneiden yhteisen markkinoinnin kehittäminen ja tuotteistaminen (mm. digitaalinen markkinointi)
  • vastuutahon etsiminen valtakunnallisen alan nettisivuston kehittämiseksi ja yllä-pitämiseksi ja osallistuminen sen kehittämiseen
  • yhteisen tanssilavojen lipunmyyntialustan etsiminen ja valinta sekä sen markkinointi
  • vaikuttaminen siihen, että artistien ja ohjelmatoimistojen rooli vahvistuu heidän omien lavakeikkojensa markkinoinnissa
  • lavojen palvelujen tuotteistaminen
  • Hankkeelle kootaan osaavat ja innostuneet kehittämis- ja ohjausryhmät.
Saija Tuupanen viihdyttämässä tanssiyleisöä.